تبیین مختصات «نصرت الهی» برای امیدآفرینی در بین مردم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نیزوا» در برهه کنونی که شاهد حوادث متعددی در منطقه و کشورمان هستیم بیش از هر زمان دیگری امید آفرینی اهمیت دارد تا جایی که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز آن را یکی از مهمترین کارها دانسته و حتی نام جهاد امید آفرینی را در سالهای اخیر میشنویم.
نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری معتقد است که نصرت الهی برای جبهه حق از سنتهای خدای متعال است و باید این موضوع توسط روحانیان و مبلغان برای امیدآفرینی بین مردم تبیین شود. اما مختصات این نصرت الهی چیست و چطور میتوان از آن آگاه شد؟ در این مورد با آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی نماینده استان سمنان در خبرگان رهبری و مدرس برجسته و استاد خارج فقه حوزه علمیه به گفتگو نشستیم.
درباره سنتهای الهی توضیح دهید که البته نصرت از جمله آنها است
اگر انسان وسعت خدا را نبیند، در مقابل حوادث و اتفاقاتی که رخ میدهد ناپایداری و ناصبوری میکند اگر حوادث بزرگ را میخواهیم تحلیل کنیم میبایست در درون طرح بزرگتری ببینیم وگرنه همین حوادث چشم و گوش ما را پر میکنند و از فهم واقعیت غافل میشویم. تحولات عظیم که عمدتاً هم این تحولات جهانی در بستر درگیری جریان حق و باطل است، میبایست بر اساس سنتهای الهی تحلیل شود.
سنتهای الهی در راهبری جهان در راهبری حیات تاریخی بشر و در ساخت امت اسلامی و … برای ما اهمیت دارد این سنتها البته متعدد هستند برای مثال یکی از سنتهای قطعی خداوند، پیروزی جبهه حق است و این امر در زمره مسلماتی محسوب میشود که خدای متعال قطعی قرار داده است. خداوند همچنین بارها به این موضوع اشاره دارد مثلاً در قرآن میفرمایند «ما انبیا و رسولان خودمان و کسانی که به طرح آنها ایمان آوردهاند را پیروز خواهیم کرد هم در دنیا و هم در روز قیامت»
خداوند قطعاً امداد خواهد کرد و این امداد منتهی به پیروزی میشود منتها این پیروزی یک قواعدی دارد و اگر انسان قواعد آن را نفهمید مسیرش از سنتهای الهی جدا میشود. یکی از قواعد نصرت الهی این است که خداوند پیروزی را نصیب میکند اما در یک مسیر پر فراز و نشیب و در این مسیر پردههای غیبی متعددی وجود دارد که بسیاری شأن برای ما آشکار نیست.
و این مهم، پیش نیازی هم دارد؟
بله؛ خداوند در مسیر پیروزی جبهه حق حتماً حق و باطل را از هم متمایز میکند در حالی که تا قبل از آن نقطه، نوعی اختلاط و آمیختگی وجود دارد و نیروهایی که حامل حق و حقیقت هستند و نیروهایی که طرفدار باطل هستند، از هم متمایز نشدهاند و در یک طرح الهی اینها از هم متمایز میشوند.
قرآن کریم در سوره آل عمران بعد از داستان احد به همین موضوع اشاره میکنند در جنگ احد حوادث سختی برای مسلمانان پیش آمد و لذا خداوند میفرمایند که «مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیٰ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ» خداوند هرگز مؤمنان را بدین حال کنونی که برآنید وانگذارد تا آنکه (با آزمایش خود) بدسرشت را از پاک گوهر جدا کند و خدا همه شما را از سرّ غیب آگاه نسازد و لیکن (به این مقام) از پیغمبران خود هر که را مشیّت او تعلق گرفت برگزیند، پس شما به خدا و پیغمبرانش بگروید، که هر گاه ایمان آرید و پرهیزکار شوید اجر عظیم خواهید یافت.
خداوند در این آیه تاکید دارند که کفار فکر نکنند که خداوند اجازه میدهد که با جبهه حق آمیخته میشود و از سوی دیگر اگر جبهه باطل پیروزیهای ظاهری پیدا میکند، خداوند شرایط را اینطور نگه نخواهد داشت لذا این تفکیک حق و باطل و پیروزی دادن جبهه حق از قواعد نصرت الهی است.
از طرف دیگر نکته مهم دیگری هم در این آیه وجود دارد و آن اینکه خداوند میفرمایند این وجه تمیز دادن حق و باطل در کنار جلوههایی که همه مشاهده میکنند، پشت صحنهای نیز دارد و به زبان ساده بخشی از طرح خداوند متعال برای نصرت خودش نسبت به جبه باطل پوشیده است و ما نیز مشرف به این غیب نیستیم که خداوند چطور صحنه را پیش میبرد تا در این طرح الهی تمایز رقم میخورد.
فتنهها ساخته میشود لذا خداوند متعال با امتهای گذشته هم همینطور بوده تا انسان برای نصرت الهی ساخته شود. سنتهایی که نصرت الهی را بیان میکنند فراوان هستند اما باید دانست که نصرت معطوف به عده و عده مادی و امکانات نیست و قواعدی را دارد خداوند متعال رسولش را نصرت میکند حتی اگر تنها باشد و این در سوره مبارکه توبه مفصل توضیح داده شده است حتی اگر ما کمک نکنیم بنابراین اگر انسان قواعد نصرت الهی را ببیند میفهمد که نصرت الهی منوط به خالص سازی و تطهیر است.
انتهای خبر/
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0