تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۴۴
کد خبر : 1174

برداشت گردو در شهمیرزاد آغاز شد

برداشت گردو در شهمیرزاد آغاز شد
برداشت گردو در شهمیرزاد، یکی از مناطق مهم تولید گردو در استان سمنان، آغاز شده و تا اوایل مهر ادامه دارد. این منطقه با داشتن آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز، شرایط مناسبی برای کشت و پرورش گردو دارد و باغ‌های گردوی آن نقش مهمی در تولید این محصول با ارزش افزوده بالا ایفا می‌کنند.

برداشت گردو در شهمیرزاد از نیمه شهریور آغاز شده و تا اوایل مهر ادامه دارد. شهمیرزاد با داشتن آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز، یکی از مناطق مهم تولید گردو در استان سمنان است. عمده باغ‌های گردو در این منطقه و روستاهای اطراف آن قرار دارند.

باغ‌های گردو در استان سمنان حدود سه‌هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارند که از این میزان ۲ هزار و ۴۶۰ هکتار بارور و بقیه نهال غیربارور محسوب می‌شوند. برنامه‌ریزی‌های تغذیه‌ای، هرس مناسب درختان، مدیریت آفات، آبیاری مناسب و همچنین حمایت از توسعه کشت ارقام پیوندی دیرگل و اصلاح رقم باغ‌های موجود از طریق پیوند، از جمله راهکارهای افزایش بهره‌وری و مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت باغبانی استان قرار دارند.

 

خشکسالی و کم‌آبی مانع بزرگی در توسعه کشاورزی و افزایش وسعت باغ‌های گردو به عنوان یک محصول دارای ارزش افزوده قابل توجه است. سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن گردو با پوست خشک در کشور تولید می‌شود و عملکرد باغ‌های گردو در ایران میانگین ۲ تن در هر هکتار است.

 

بیشتر باغ‌های گردو در شهمیرزاد از ارقام بومی و محلی هستند که در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های معاونت امور باغبانی طی برنامه ششم توسعه، عملیات اصلاح، احیا و سرشاخه‌کاری درختان گردو با استفاده از ارقام امیدبخش، جدید و به‌روز دنیا که مقاوم به شرایط محیطی و پربازده هستند از جمله ارقام دیربرگ‌ده برای مناطق معتدل و سردسیر معرفی و کاشت شده‌اند.

 

فرآوری گردو نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گردو می‌تواند به محصولات مختلفی مانند روغن گردو، کره گردو، و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل شود. ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری گردو در شهمیرزاد می‌تواند به افزایش ارزش افزوده این محصول کمک کند و فرصت‌های شغلی جدیدی را برای مردم منطقه فراهم آورد.

 

با توجه به اهمیت اقتصادی و ارزش افزوده بالای گردو، توسعه و بهبود باغ‌های گردو در شهمیرزاد می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورزان و توسعه پایدار منطقه ایفا کند.

 

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این هفته مهدی شهر چه خبره؟ تبلیغات
تبلیغات